Jaki olej wybrać do smażenia?

Są doskonałym dodatkiem do sałatek, mają zbawienny wpływ na skórę i włosy, a umiejętnie wykorzystywane są prawdziwym bogactwem witamin. Stanowią istny kuchenny niezbędnik każdej pani domu. O czym mowa? O olejach oczywiście! Jednak olej olejowi nie równy i nie każdy nadaje się do wszystkiego. Jak się nie pogubić w tym tłuszczowym labiryncie i korzystać z niego mądrze?

Od czego zacząć?

Oczywiście od wyboru odpowiedniego tłuszczu. Zacznijmy od tego, że rynek oferuje nam całą paletę olejów, jednak przed zakupem i wpadnięciem w kulinarny szał warto poznać je nieco bliżej, ponieważ, wbrew temu, co może się wydawać, nie każdy z nich sprawdzi się w narażeniu na wysokie temperatury, a jedynie jako doskonały dressing do sałatek. 

Jak poprawnie smażyć?

Zanim wybierzemy olej, warto zajrzeć do tabelek internetowych, w których rozpisane są punkty dymienia. Oznacza to tyle, że w danej temperaturze zaczyna się palić i rozpadać na szkodliwe dla naszego zdrowia związki. Im wyższy punkt dymienia, tym lepiej konkretny olej sprawdzi się w smażeniu, ponieważ lepiej zniesie wysokie temperatury.Na pierwszy ogień weźmy smażenie na głębokim oleju. W tym wypadku sprawdzą się te bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak olej rzepakowy — kuchenny klasyk stosowany przez nasze mamy. Jego szczególną cechą jest wysoka zwartość jednonienasyconego kwasu oleinowego oraz wysoka temperatura dymienia, przez co smażenie na nim nie jest dla nas szkodliwe. Dodatkową zaletą tego oleju jest to, że nie przenosi zapachów, więc można na nim smażyć różne rzeczy jednocześnie, a nasze frytki nie będą przesiąkać zapachem sajgonek czy niedzielnego kotleta schabowego.

Co ze smażeniem płytkim?

Nie każda jednak potrawa wymaga głębokiej kąpieli w oleju, czasem wystarczy coś szybko podsmażyć lub podgrzać. W takich sytuacjach naszą tajną bronią w walce z surowym lub zimnym jedzeniem może okazać się olej kokosowy. Ma on nie tylko wspaniały wpływ na urodę, ponieważ stosowany zewnętrznie nawilża skórę i hamuje wypadanie włosów, jednocześnie odżywiając je, lecz także jest pomocny przy odchudzaniu. Jego punkt dymienia znajduje się nieco niżej niż w oleju rzepakowym, przez co szybciej się pali, z tego względu nie sprawdzi się on dobrze przy długim smażeniu, natomiast może być dobrym towarzyszem płytkiego, które jest najpopularniejszą metodą w polskich domach.

Jakich olejów należy unikać w smażeniu?

Zasadniczo ważne byśmy oleje w naszej kuchni dobierali z rozwagą i pamiętali o tym, że nie jest wszystko jedno, co wrzucamy, a w tym wypadku wlewamy, na patelnię. Zanim pobiegniemy do kuchni, by zawładnąć nad palnikami, warto jest przeczytać etykiety i także przemyśleć czego w rzeczywistości potrzebujemy, żeby nasze działania nie skończyły się nieumyślnym sabotowaniem własnego zdrowia. Oraz niezależnie od tego, jaki czas obróbki cieplnej dla naszej potrawy wybierzemy i na jaki olej ostatecznie się zdecydujemy, pamiętajmy o tym, żeby zanim cokolwiek położymy na patelni, poczekać na to, aż tenże olej odpowiednio się rozgrzeje. Dzięki tej prostej sztuczce nasze jedzenie będzie usmażone, a nie nasączone tłuszczem.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl