Olej słonecznikowy czy olej rzepakowy? 

Tłuszcz jest niezbędnym składnikiem diety. Ułatwia on wchłanianie ważnych dla organizmu witamin z grupy A, D, E i K. Oleje roślinne to wyjątkowo zdrowy rodzaj tłuszczów. Zawierają one nienasycone kwasy tłuszczowe, które wspomagają ochronę przed chorobami układu krwionośnego oraz nowotworami. Często zastanawiamy się, który olej wybrać: olej słonecznikowy czy rzepakowy? Zróbmy porównanie i sprawdźmy po który z nich, częściej powinniśmy sięgać.

Olej słonecznikowy bogactwo Omega-6

Olej słonecznikowy znamy już z kuchni naszych babć. Od lat króluje w Polskiej tradycji kulinarnej. I trzeba mu absolutnie przyznać, że nie dzieje się tak całkowicie bez powodu. Olej słonecznikowy zawiera najwięcej witaminy E ze wszystkich olejów dostępnych na rynku, stanowczo więcej nawet niż oliwa. Znajduje się w nim bardzo dużo kwasów tłuszczowych Omega-6 oraz nieznaczna ilość Omega-3. Biorąc pod uwagę zawartość Omega-6 oraz witaminy E olej słonecznikowy nad rzepakowym ma przewagę. Natomiast nie tylko ilość kwasów Omega ma znaczenie. Z punktu widzenia dietetyków, najważniejszy jest stosunek Omega-6 do Omega-3 i powinien on wynosić 2:1. Taki właśnie optymalny balans zachowuje olej rzepakowy.

Oleje słonecznikowe są znakomite do sałatek oraz do duszenia i gotowania. Przy wyborze oleju do smażenia warto zastanowić się, czy użyć olej słonecznikowy czy rzepakowy. Oleju słonecznikowego nie wolno podgrzewać powyżej 100oC, dlatego też nie nadaje się on do smażenia i pieczenia. W tym wypadku warto sięgnąć po produkt rzepakowy.

Oliwa Północy czyli olej rzepakowy w roli głównej

Jak już wspomnieliśmy, w oleju rzepakowym, znajdujemy idealny stosunek ilościowy pomiędzy kwasami Omega-6 i Omega-3. Zawiera on również ponad 3 razy więcej kwasów Omega-3 niż olej słonecznikowy, dlatego nazywany jest Oliwą Północy. 

Porównując olej rzepakowy czy słonecznikowy, z innymi olejami roślinnymi dostępnymi na rynku, olej rzepakowy charakteryzuje się najniższą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają ryzyko chorób serca. Z punktu widzenia profilaktyki kardiologicznej, jest on idealnym tłuszczem. Można na nim swobodnie smażyć i piec, badania wykazały, że olej rzepakowy nie wykazuje żadnych niekorzystnych zmian nawet w temperaturze 180oC. 

Tak więc, jeśli zastanawiasz się nad wyborem : olej słonecznikowy czy rzepakowy, z pewnością powinieneś sięgnąć po ten drugi. Jest on najlepszą z opcji, jego używanie pomoże ograniczyć nam spożycie tłuszczów zwierzęcych, które w naszej diecie powinny być w śladowych ilościach.

Pamiętajmy o jednej bardzo ważnej rzeczy, bez względu na to czy jest to olej rzepakowy czy też słonecznikowy, należy go odpowiednio przechowywać. Aby cieszyć się świeżością oleju, najlepiej przelać go do butelki wykonanej z ciemnego szkła i przechowywać w chłodnym i ciemnym miejscu. W ten sposób na długo zachowamy jego wartości i smak.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl